lördag 10 mars 2007

Festival för melodier

Ikväll är det dax för final. Jag har inte tittat på vare sig delfinaler eller andra chansen eftersom jag bara tycker det är trams och ett sätt för SVT att tjäna pengar.
Föregående år har det hänt att jag har tittat på delfinaler, men har då tyckt att de har varit dåliga. Det är två, tre låtar som verkligen är bra och det är någon av dem som sedan går vidare till finalen. De andra bidragen har bara varit utfyllnad för att kunna dra ut på det lite längre. I år blev det ännu värre när andra chansen fick en egen vecka. Alltså bestämde jag mig i år för att bojkotta alla program innan finalen.

Jag må vara konservativ i detta avseende, men jag tycker att de tio bästa låtarna ska tävla en gång, som det var innan man ändrade systemet.

Så tycker jag att fokusen ligger för mycket på artisten, det är faktiskt låten och dess upphovsman som tävlar. Om det ska fortsätta så här kan de vara enklare att tala om vilka artister som tävlar, visa bilder på dem i pressen och sedan låta svenska folket rösta. Enligt vissa kvällsblaskor är det ju redan klart vad svenska folket kommer att rösta på, så det är väl ingen ide att köra finalen ikväll..... Fast SVT och telefonbolag måte ju få in sina pengar.

Hur som, så ska jag krypa upp i soffan med något snax och något att dricka för att titta och kommentera. Tyvärr har jag inte helt lyckats undgå att höra några av låtarna eller sett vad kvällsblaskorna skriver om artisterna. Men jag har försökt, för jag tycker att de tar ifrån mig nöjet med melodifestivalen: att sitta tillsammans med familj och vänner en gång om året för att titta, kommentera och tycka.

Inga kommentarer: