torsdag 24 maj 2007

Ett stick är inget att leka med!

I måndags lyckades jag sticka mig i vaden på en nål som satt i en soffa och höll fast tyg. Det blödde lite och kändes väl inte skönt, men det var abslut ingen dramatiskt. Tänkte dock att jag skulle hålla lite koll på det eftersom jag inte har någon aning om vad det bor för latjo i den soffan.

Igår kände jag att det stramade lite och när jag tittade efter var det svullet och rött runt sticksåret, kändes varmt och obehagligt vid beröring. I natt vaknade jag några gånger av att det var stickigt och gjorde lite ont. Så imorse ringde jag min vårdcentral och på förmiddagen fick jag prata med en väldigt trevlig sköterska. Hon sa att det var bra att jag ringde och att jag självklart skulle få en tid under eftermiddagen så de kunde undersöka min vad.

Läkaren konstaterade att det var ett klassiskt fall av infektion med streptokocker och skrev ut antibiotika. De la om en kompress med alsholsprit och bad mig att kontakta läkare om jag blir väldigt dålig med hög feber eller inte blir bättre av tabletterna och omslaget.
Läkaren sa att det var väldigt bra att jag kommit så fort för detta kan bli mycket sämre och svårare att göra något åt om man väntar för länge.

Så mitt råd är att lyssna på din kropp och stå på dig när du pratar med sjukvården, för det är bara du som vet hur du mår och om något är fel.

Inga kommentarer: