måndag 14 januari 2008

Hejdå till Rom

Så var det det där med hemresan från Rom.
Vi klev upp tidigt och packade ihop oss för att checka ut från Hotellet och bege oss till Termini och bussen till flygplatsen.
Allt gick som smort, så vi kom till flygplatsen innan inchekningsdisken hade öppnat. Vi åt frukost för att fördriva tiden lite, kaffe/ te och grillad ostsmörgås. Både Magnus och jag pillade bort äppelbitarna som låg i mackan.....

När frukosten var avklarad var inchekningen öppen och det var ganska lång kö. Men så plötsligt såg det ut om ett gäng inte stod i kön, så snabb som man är, kilade vi förbi. Det visade sig att de stod i kö, men vi låssades som det regnade....vissel, vissel.

Vi gick direkt till säkerhetskontrollen och denna gång pep jag inte, men de körde min ryggsäck två gånger.
Det ser ganska skoj ut när folk står efter säkerhetskontrollen och klär på sig: skärp, stövlar mm. Alla som hade tjusiga, högklackade, utsmyckade stövlar var tvungna att ta av sig dessa!

Vi kikade lite i shoppen och gick därifrån med tre flaskor vin och lite godis. Och efter att ha fyllt på förrådet med vattenflaskor så bänkade vi oss i vänthallen.
Vi hamnade väldigt långt fram i kön för icke prioriterade passagerare och var bland de första att kliva på buss nr två för transport till flygplanet.

När bussen var full kördes vi till planet, men fick inte kliva ur. Efter lite väntande blev vi istället transporterade tillbaka till gaten, men fick inte lämna bussen. Vid det här laget var vi någon kvart försenad.
Efter en massa väntande, utan information, åkte vi tillbaka till planet och fick kliva ur.

När vi kom in på flygplanet så pratade kaptenen, han sa att vi var tvungna att komma iväg snarast och om vi inte klarade slotten vi fått så skulle vi få vänta några timmar på att få en ny. Förseningen berodde på att någon glömt att tanka planet.....
I såna lägen ångrar man att man valt ett billighetsbolag. Men samtidigt undrar man varför de inte kunde ha lite mer hänsyn när det är markpersonalen som har orsakat problemet.

I vilket fall fick vi lyfta och landade c:a 40 min sent på Skavsta.
Det där med att de är flygbolaget som är "on time" stämde bara ena vägen.
Är dock glad över att allt bagage var med!

Vi styrde bilnosen mot huvudstaden för att fira min mammas födelsedag på lördagen. Tyvärr gjorde väder, trötthet och förkylningar att vi bara stannade till efter lunch på lördagen. Men det var skönt att sova i sin egen säng på kvällen!

Jag har glömt att berätta att det fanns både minibar och säkerhetsskåp på hotellrummet!
Minbar är toppen, för då kan man köpa dricka och snax på stan som man lägger i kylskåpet. Kallt vatten är trevligt!