måndag 21 januari 2008

Idag har jag lärt mig något nytt!

På morgonen har jag "roat" mig med att gå till tandläkaren. Jag skäms över att säga det, men det var alldeles för länge sedan jag var hos tandläkaren, så lite fjärilar i magen hade jag. Något som jag sa till henne när jag satte mig i stolen.

Hon började med att ta bilder och tittade på dem. Ser inte alls illa ut sa hon med ett leende. Så bad hon mig gapa och började gå igenom min tänder med det där vassa, läskiga verktyget, och antecknade i datorn. Hon var tyst under hela processen vilket gjorde mig lite nervös.
Men när hon var klar fick jag veta att jag har ett hål som måste lagas,inget akut men det vore bra att få det gjort.
Sedan sa hon att jag har lite inflammation på något ställe i tandköttet och undrade om jag använder tandtråd.
Försöker göra det varje dag sa jag.

Då kom det mest spännande på hela besöket. Hon plockade fram en spegel och tandtråd på en liten bygel och visade HUR jag ska använda tandtråden.
Det har aldrig någon gjort förut! Inte konstigt att det inte funkar ordentligt!
Jag hade ingen aning om att man skulle ner under tandköttet och rota, trodde snarare att det skulle ställa till problem.

Jag har turen att ha väldigt bra tänder, har väldigt få lagningar och aldrig haft något större problem. Funderar på om det är därför ingen har visat mig hur det funkar med tandtråd.

Nu ska jag försöka vara ännu mer noga med mina tänder. Borstar redan ordentligt och sköljer med tandskölj varje dag och nu ska jag göra rätt med tandtråden för att slippa få problem med tandköttet!

Jag är väldigt glad över att jag orkade ta mig till tandläkaren idag och att jag klarade av undersökningen utan att hosta!

1 kommentar:

Anonym sa...

vilken du tur har med så bra tänder lycka till i fortsättningen