onsdag 9 januari 2008

Rom, dag 2 Nyårsafton!

Det var en typiskt italiensk frukost på hotellet: kaffe, juice och bakverk. Men vi blev lite glada över att de faktiskt hade bröd och flingor! Visserligen vitt bröd och chokladflingor, men något att grunda lite med innan man skaffade en koffein- och sockerchock.

Vi köpte bussbiljetter, för 1 euro får man åka hur mycket buss man vill 75 min! Tog en buss till sista stationen på via Nazionale och började gå mot Colosseum i solskenet.
Vi valde smågator som var ganska folktomma och fick se gamla byggnader och en hel del sten. Det finns mycket gammal sten att se i Rom, så kameran fick jobba ordenligt.

Så var det dags att slåss med turister vid Colosseum. Bra skor, vatten och någon frukt eller annat snax kan rekommenderas när man står i kön. Gör inte som oss, vi köpte dricka av en försäljare och blev 7 euro fattigare. Vi hade bara +12 grader, men jag kan tänka mig att det blir otroligt varmt på sommaren. Man går och står på kullerstenar, så det sliter både på fötter och ben.

Vi tillbringade c:a 1 timme i kö, först för att gå igenom säkerhetskontrollen och sedan för att köpa biljett.
Biljettkön var väldigt rörig, så jag kan rekommendera att besöka Palatino först, där är kön mindre och det är samma biljett som till Colosseum. Har man redan biljetten så kan man ställa sig i den kortare kön och sedan traska in direkt.

Colosseum är stort, men när jag såg det från flygplanet så kändes det inte så stort. Arenan smälter bra in i den stadsbild som finns i Rom idag, men när den byggdes var det troligen annorlunda. Idag fattas större delen av den yttre muren, det mesta av den marmor som fanns och alla statyer som smyckade arean. Marmor och metaller som fanns i och på konstruktionen har blivit plundrat av påvar och andra högt uppsatta för att bygga nya palats och monument.

Jag hade laddat ner en audioguide från nätet till min MP3-spelare innan vi åkte och vi lyssnade på den inne på Colosseum. Det gav en extra dimention med fakta men också med ljud som gjorde att vi nog fick en starkare bild av hur det kan ha sett ut. Det går att hyra audioguide inne på Colosseum, men det provade vi inte, tyckte att det var onödigt och framförallt dyrt.

En våning upp, i den yttre gången, finns det mosaik och skulpturer utställda. Men vi kikade inte allt för noga på det för jag var intresserad av själva byggnaden.
Det finns också en souvenirbutik, där jag köpte en bok om arkeologi i Rom. Den hade jag nytta av redan senare under dagen.

Efter besöket gick vi runt hela byggnaden på utsidan och jag måste säga att den delen som har yttermuren kvar är häftigast. För där får man verkligen en bild av hur det kan ha sett ut.
Vi åt lunch i solen, med Colosseum som utsikt!

Efter lunch gick vi till Palation, en av kullarna i Rom, bredvid Colosseum, där det förr fanns palats men nu är en stor trädgård med ruiner och byggnader. Det är väldigt vackert, men just nu håller de på att rusta upp parken och planteringarna så det vore kul att åka dit om några år för att se hur det blivit.
Vi hade inte så mycket tid där eftersom vi var tvungna att hasta vidare till Forum Romanum innan de stängde grindarna.

Wow! Så mycket gammal sten! :-)
Skämt å sido, detta är ett helt fantastiskt område med gamla byggnader och vad som har varit byggnader av betydelse. Här finns gamla tempel, torg och vad man tror är den första senaten. Här finns också den plats där man tror Caesar kremerades. Här fick jag nytta av min nyinköpta bok!
Jag hade kunnat gå där hela dagen och snokat, men solen började gå ner och då stänger parken. Vi hade dessutom gått och stått hela degen så det var dags att dra sig hemåt för lite vila innan kvällen.

Det var nyårsafton, så vi hade tittat ut en lite, mysig restaurang i närheten av hotellet. Det visade sig vara en kvarterskrogs där personalen kände alla som kom in genom dörren, utom oss några andra turister. God mat, gott vin och fantastisk service!

Tolvslaget firades in med bubbel!

5 kommentarer:

Hans Persson sa...

Vi hade bara +12 grader, men jag kan tänka mig att det blir otroligt varmt på sommaren.

Vi hade strax över 30 grader hela tiden vi var i Rom. Det var lite svettigt, men det finns dricksfontäner i vartenda gathörn så det fungerade rätt bra.

Anonym sa...

gör mig nyfiken på att åka dit. det är nog bra om man inte väljer mitt i sommaren.
väntar ivrigt på fortsättningen mamma

Maria sa...

Vi såg dricksfontänerna, men visste om det gick att dricka ur dem. Vissa såg läskiga ut.

Tycker absolut det är värt ett besök!

Camilla sa...

Smaken är olika. Jag var inte särskilt road av runierna i forum romanum.

Colloseum är förstås häftigt och Rom är helt klart värt ett besök. Det finns mer att se och uppleva än bara ruiner. En häftig grej när vi var där på sommaren var alla levande statyer utmed Forum Romanum och även på andra ställen. Många var riktigt bra och underhållande.

/Camilla

Maria sa...

Vi såg oxå en del levande statyer, men ingen var så imponerande som en vi såg i London i somras.
En hel del "romare" sprang runt och tog betalt för att man fick fota sig med dem, de var mer eller mindre bra. Vi gjorde det inte själva, men tittade på en grupp som stog utanför Colosseum, som tidsfördriv i kön.