torsdag 31 januari 2008

Skink- och ädelostpaj!

Tror inte jag har bloggat recept förut, men detta var så gott att jag inte kan låta bli!

Pajdeg går att använda det man gillar, jag använde detta recept:

3 dl vetemjöl
125 g smör
2 msk vatten

Blanda ihop i matberedare, tyck ut i formen och förgrädda på +225 grader i 10 minuter. Ta ut skalet och sänk värmen till 175 grader.

Fyllning:

3 ägg
2½ dl mjölk
Peppar, en ordentlig nypa.

Vispa ihop.

Som ost använde jag gorgonzola, den lite mildare. c:a 200 gram och mosade ner den i äggstanningen.

Skinka, jag använde skivad "påläggsskinka", rökt. Som jag delade i centimeterstora delar. Tror det det var c:a 200- 300 gram.

Lägg skinkan i botten på det förgräddade pajskalet och häll på äggstanningen.
Grädda på 175 grader i 35-40 minuter, tills äggstanningen stelnat.

Vi åt pajen direkt och då var den fortfarande väldigt varm lite lös, men när den svalnade så stannade fyllningen helt.

Till pajen serverade jag blandad sallad med avokadoolja!

Inga kommentarer: