söndag 2 mars 2008

SVT diskriminerar i sändningen av Vasaloppet

Jag tycker att tjejernas tävling i Vasaloppet borde vara lika viktig som killarna, men SVT bryter sändningen innan första kvinna gått över mållinjen för att sända alpint.
Detta trots att de har två kanaler till förfogande, de sänder alpint på både SVT2 och 24.

De sänder i och för sig på internet, men då får man inga kommentarer. Alla har ju inte heller tillgång till att se det där.

Skärpning säger jag!

En norsk vinnare i årets Vasalopp....... Kan inte annat än gratulera den prestation han gjorde!
Men det var en svenska som var första kvinna! Heja Sverige!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Har precis som du sett vasaloppet. Dåligt att inte fortsätta visa resten.
Har ringt och grattat våra Norska släktingar-som hör å hpnad ej sett det hela utan undrar varför jag grattar-
Jo, jo.
Tack själv för en härligt vilsam vecka./mamman + Zamba.

Hans Persson sa...

Å andra sidan täcker det gott och väl med att en SVT-kanal visar sport. Det finns kanaler som bara innehåller sport för dem som är fanatiska.

Maria sa...

Och där kan jag hålla med dig. Men sänder de ett evenemang bör man slutföra sändningen. Och de behöver inte sända samma sak på två kanaler, i detta fall alpint. För många är Vasaloppet årets sporthändelse och då är det viktigt att de inte bryter när det är 15-20 min kvar av tävlingen.

Hans Persson sa...

Bara för att någon tycker att något är årets sporthändelse betyder inte det att SVT ska släppa allt annat de har för händer.

Jag tycker att Bokmässan är en av årets stora kulturhändelser, men inte får jag fyra dagars kontinuerlig bevakning av seminarieprogrammet med referat och studioanalyser av det.

Maria sa...

Av din kommentar tolkar jag dig som att damerna inte är lika viktiga och att det är helt ok att diskriminera dem i detta fall.

Alla får tycka som det vill, men jag tycker inte det är ok.

Hans Persson sa...

Det sade jag inte. Det gör mig helt detsamma om det är damernas målgång eller herrarnas som visas (eller för den delen ett referat av båda i Sportnytt).

Jag tycker däremot att det redan i dag är alldeles för vanligt att SVT låter sport dra över och förhindra något annat schemalagt program. Extra irriterande när matchen (eller vad för slags arrangemang det nu är) tar slut inom programmets utsatta tid men senare än beräknat, och man i vilket fall låter studioeftertugget dra över in på nästa program. Sånt kan man utan vidare klippa bort. Om själva matchen drar över så länge att programtiden inte räcker kan man skippa trailers, reklam och annat bjäfs om man vill innan nästa program, men nästa schemalagda program tycker jag ska hålla tiden. Allt annat är oförskämt mot tittarna.

Tyvärr är det snart OS, så det kommer väl inte att vara ett enda program som håller tiden några månader framåt...

Maria sa...

Men tycker du det då ok att SVT bryta ett program för att visa ett annat i samma kategori, som dessutom sänds i två kanaler samtidigt?

Hans Persson sa...

Jag bryr mig egentligen inte om vad för slags sport de visar, men det verkar lite onödigt att visa samma sak i flera kanaler.

Maria sa...

Det var just min poäng! De hade kunnat vänta med att bryta sändningen i den ena kanalen tills damerna gått i mål!