söndag 16 mars 2008

Tulpaner och katter

Tulpanerna ser fina ut, speciellt såhär i solskenet. Tyvärr har grannens katt börjat använda rabatten som låda i år igen, speciellt efter att jag luckrade upp jorden. Då sprayade jag fy-spray på rabatten men det verkar inte funka.

I och för sig har jag aldrig sett vilken katt det är som gräver i rabatten, men grannens katt får gräva i deras rabatt så han är van. Dessutom är han så elak att han inte tillåter andra katter på det han räknar som sitt revir, så jag har svårt att tro att det är andra katter.

Jag gillar katter, har växt upp med katter och haft egna katter, men när de börjar gräva upp min tulpanrabatt då får de passa sig!

Vi har lyckats spruta vatten på grannkatten vid olika tillfällen, så han är inte så glad att se oss längre. Men i början försökte han skaffa ett andra hem hos oss och vid ett tillfälle var han inne på besök någon timme innan vi skulle på en 10 dagars semester och det var bara tur att vi hittade honom. Vågar knappt tänka på vad som hade hänt om vi inte hittat honom och han varit instängd i 10 dagar mitt i sommarvärmen. Så jag vill inte uppmuntra besök på något sätt.

Han brukar göra utfall mot Zamba om han får möjlighet, det är inte så poppis eftersom vi tar vårt ansvar och har henne i koppel ute. I början la hon sig platt, men de senare gångerna är det han som har fått sig en snyting och vågar inte gå helt fram till henne längre! Tuff brud är hon, fast hon är så liten.

Jag förstår att han försöker skaffa sig ett andra hem. Det är ofta som vi ser honom jamandes utanför grannens dörr alla tider på dygnet och i alla väder. Fast de släpper ut honom så har han ingen stans att gå in om de inte öppnar. Och det skulle vara så enkelt att lämna en springa öppen på uteplatsen, eller sätta kattlucka på förrådet och ordna med en torr, varm sovplats.
Jag tycker synd om honom när jag ser honom kall och blöt, men blir arg när han gräver sönder mina tulpaner!

För att försöka motverka detta så har jag idag hällt ut cayennpeppar i rabatten! Jag hoppas att han känner av det starka och håller sig borta.

Inga kommentarer: