söndag 11 maj 2008

Igelkott i stereo, samt brännig humla

Igår kväll var det fullt sjå på promenaden. Zamba hittade två igelkottar att smyga på, samtidigt! Igelkottar verkar inte bry sig så mycket om att bli smygna på av en katt, de fortsätter sin vandring in och ut ur buskar. Det var lite pyssel med att få med Zamba hem, trots att kottarna vandrat iväg för länge sedan.

I morse hade hon väldigt bråttom ut och vi spenderade en lång stund på baksidan med att smyga på kryp i en buske. Sen kom det en stor humla som var riktigt spännande. Humlan tröttnade dock på att användas som leksak efter en stund och Zamba blev ordentligt bränd på tassen. När vi kom in såg jag att den hade svullnat och hon slickade på den och lyfte den lite när hon satt ner.
Typisk att detta ska hända sista dage på semestern.
Men jag surfade in på Valla djurklinik och läste deras tips för våren.

" Geting-, bi- och humlestick kan göra ont och ge en lokal svullnad och rodnad. Oftast går det över av sig själv och ingen behandling behövs. Vissa hundar och katter är överkänsliga mot humlor, bin eller getingar och kan få en allergisk reaktion som slöhet, yrsel och flåsighet. Om detta inträffar ska man kontakta veterinär. Om djuret fått många stick kan det bli mycket dåligt och behöver då veterinärvård. "

Och eftersom hon har ätit, druckit, varit på lådan och velat leka sedan vi kom in så tror jag att hon inte fått någon allergisk reaktion. Hon är fortfarande lite svullen, men verkar inte ha något problem med att använda tassen. Skönt att slippa ta henne till doktorn!

2 kommentarer:

Anonym sa...

mjau- tack för min fina semsester, jag älskar att smyga på saker, men humlan var lite knäpp tycker jag.vad skönt att du ringde och fick veta att det inte var något farligt.
Nu är tassen helt bra och jag jagar min matte för fullt.
tack ingen/Zamba

Maria sa...

Du är välkommen tillbaka, mensnälla låt humlorna vara i sommar! :-D