söndag 4 maj 2008

Mer Grythyttan!

Magnus gjorde en monsterinsats igår, när han skrev om vår vistelse i Grythyttan!
Men några saker kommer jag nu beskriva närmare.

Istället för en förrätt med skaldjur så fick jag: Hyvlad öring med tvåtimmars ägg, ängsyra och valnötter.
Ägget låg gömt under öringen och det var tur, för annars hade jag reagerat på konsistensen. Det var väldigt mjukt och krämigt men höll ihop som ett ägg och smakade fantastiskt mycket ägg. Tillsammans med fisken och tillbehören blev det en spännande och fräsch upplevelse i munnen. Chefsommelieren konstaterade att detta var en av de svåraste rätterna att sätta vin till, men jag tycker att de hade lyckats väldigt bra!

Jag är ingen stor fantast av hjortron, men kunde inte låta bli att prova ett halvt glas hjortronvin. Till skillnad från Magnus, så tyckte jag att vinet luktade ketchup, men blev positivt överraskad av smaken som var ganska söt. Vi blev rekommenderade att dricka det till osten Bredsjö blå och det måste jag säga funkade väldigt bra. Är glad att jag har provat, men behöver inte dricka det igen.

Istället för en
Chokladterrin med nyponcrème och maltwhisky glass, så fick jag en liten vaniljtart med nyponkräm och maltwhisky glass. Vaniljsåsen var hemlagad och sprängfylld med vanilj! Whisky glassen vägde upp den söta vaniljsmaken och den väldigt skarpa nyponsmaken på ett trevligt sätt. Men efter all annan god mat, ost och vin man fått i sig under kvällen så kändes det som efterrätten var lite för stor.

Smakerna satt, som Magus redan skrivit, kvar i munnen fram till frukost, detta trots tandborstning på kvällen. Frukosten var suverän med en massa spännande smaker. Det kändes dock lite synd att man kände sig mtt sedan middagen och inte orkade äta bråkdelen av vad man brukar.

Kvälllen igår ägnades åt att läsa klart Harry Potter och dödsrelikerna, ett bra sätt att smälta den fantastiska mat och vin upplevelsen!

Inga kommentarer: