torsdag 26 juni 2008

Dumma Östgötatrafiken!

Det är skönt att vara hemma och bara kunna ta det lugnt. Pyssla med saker som måste göras, i sin egen takt, och göra sånt man tycker om att göra eftersom det finns tid när man är ledig.

Jag ser inte fram emot att börja jobba igen, men det beror inte så mycket på själva jobbet. Det visade sig att Östgötatrafiken har lyckats gör min busslinje ännu sämre än vad den var innan. Jag trodde faktiskt inte det var möjligt men det var det.
Till råga på allt så har SJ bestämt att man inte ska köra pendlar X2000 kl 6.38 från Linköping under sommaren. Alltså blir det regionaltåg för mig på morgonen, vilket ökar min restid till jobbet avsevärt.

SJ börjar köra detta tåg igen i mitten av augusti, men busstiderna förblir desamma. Detta kommer att medföra att jag måste gå hemifrån 10 minuter tidigare än innan och sitta på stationen 5 minuter extra för att vänta på tåget på morgonen. Turen har nämligen dragits om så den tar 5 minuter längre att åka. 10 minuter låter inte så mycket, men det är det kl 6 på morgonen!

Hemresan från jobbet blir inte heller så kul. Förut var marginalen knapp, men om tåget var i tid så var det inget problem att hinna. Om det inte var i tid så behövde jag bara vänta knappt 20 jminuter på nästa buss. Även detta har Östgötatrafiken lyckats sabba under sommaren. Nu finns det i princip ingen marginal och missar jag bussen måste jag vänta 30 minuter.
Det blir dock bättre i höst.

Östgötatrafikens nya slogan: "Tätare, Närmare, Snabbare" har de verkligen inte lyckats med för busslinje till och från Tallboda!

Inga kommentarer: