lördag 28 juni 2008

Grill och spelkväll

Igår grillade vi kött, sparris och smälte ost på grillen. Till detta åt vi hemgjorda fusk-pommes och hemlagad bearnaise! Som efterrätt serverades Cheese cake med blåbärsylt.

Förra helgen blev vi introducerade till ett spel vi inte hört talas om innan: Gloom
Ett kortspel där alla spelare har en familj som man ska göra så miserabla man kan innan man dödar dem. Samtidigt ska man göra sina motspelares familjer så glada som möjligt och den som har mest minuspoäng när en familj är död vinner.

Först var jag en hel del skeptisk. Jag gillar visserligen att spela spel, men det ska vara spel som "fia med knuff", "Den försvunna diamanten och liknande. Jag är väldigt dålig på strategispel som Settlers och alla former av kortspel.
Efter att ha tittat på en omgång så insåg jag att det såg ganska skoj ut så jag och mamman teamade ihop oss och spelade med resten av sällskapet.

Dagen efter traskade vi in på SF Bokhandeln och köpte spelet!

Igår kväll var det vår tur att introducera spelet för S, som var på besök! Vi spenderade större delen av kvällen med att spela.

Vi konstaterade dessutom att det kan vara värt att köpa de två expansionskortlekarna, något som syster påpekade när vi köpte spelet men som vi inte lyssnad på just då. ;-)
Förutom att man får fler kort och några nya regler, så får man en ny familj i varje extra pack. Detta gör att man kan spela upp till 6 personer och då blir det hela mer spännande.
Spelet är dessutom resevänligt eftersom det inte tar så mycket plats, sånt gillar jag!

2 kommentarer:

Hans Persson sa...

Jag har sett Gloom spelas men inte provat själv. Jag är gärna försökskanin vid tillfälle.

Maria sa...

Det går nog att ordna!