söndag 27 juli 2008

En massa djur

Igår var vi och tittade på en massa djur, det kan man läsa mer om här.

När vi kommit hem på kvällen och vilat lite var det dax för prommis med Zamba. Hon ville sträcka ut benen ordentligt så vi hamnade till slut i ekdungen.

På väg tillbaka så stannade hon plötsligt, lyssnade en sekund och hoppade sedan rakt in i en buske där det blev en massa skrik.
Hon kom ut ur busken och då såg jag, Zamba hade fångat en liten fågel som kämpade för att komma loss. Jag försökte hjälpa fågeln men hon vägrade släppa greppet om den utan började istället springa hemåt.

Fåglen slappande av i näbben och Zamba sprang målmedvetet hemmåt med sitt byte. På ett ställe mötte vi folk och då kröp hon ihop och la ner fågeln på marken, den försökte dra, men hon fångade in den igen och fortsatte hemmåt.
Väl hemma ville hon gå in med sitt byte, men det fick hon inte, så istället la hon ifrån sig fågel på altanen, varpå den såg sin chans och flög. Ska säga att jag höll tillbaka Zamba, som försökte ge sig efter den, men när fågeln kommit utom räckhåll så släppte jag taget och Zamba slängde sig efter den.

Zamba spenderade sedan en lång stund med att försöka hitta fågel igen på framsidan, utan att lyckas. Jag är stolt över att hon lyckades fånga fågeln, men glad över att den fick leva.

Inga kommentarer: