måndag 21 juli 2008

Tåg, tider och kompensation

Så sitter man på tåget igen, just nu blir det 4 timmar om dagen. Gillar dubbledäckarna, men önskade att det inte tog så lång tid.
Nästa vecka ska jag försöka mig på att åka X2000 på hemvägen. Första veckan efter semestern var en mardrömsvecka med de tågen, så jag bestämde mig för att åka dubbeldäckare ett tag för de verkar kunna passa tiden bättre. De har dessutom stabilare internet.

Första morgonen efter semester blev dock ingen bra start med dubbeldäckarna heller, tåget kom en dryg timme försent till Centralen.
Men jag kan idag meddela att jag fått kompensation för den förseningen! En värdecheck som jag kan betala med på SJ, alltid något!

Det dumma med X2000 är att de lyckas alltid komma för lite försent för att man ska kunna begära kompensation. Jag kan få det först när tåget är minst 40 min sent, då är det väldigt irriterande när man kommer c:a 30 min sent och en gång 37 min. För mig som resenär är det inte acceptabelt men det är för lite försent för att man ska bli kompenserad.

Jag ser dessutom fram emot några månader med väldigt mycket strul, då det ska pågå banarbete först mellan Norrköping-Nyköping och sedan mellan Norrköping-Katrineholm. Visst, de ska sätta in extrabussar och X2000 ska inte påverkas nämnvärt har man sagt, men det tror jag först när jag ser det. Och jag hoppas verkligen att de hinner klart det första arbetet innan de påbörjar nästa, annars blir det riktigt skoj...........

2 kommentarer:

Camilla sa...

Tråkigt att det ska vara så mycket strul. Annars är det ju rätt skönt och snabbt att åka tåg, åtminstone om man ska mellan "rätt" orter.

Maria sa...

Ja, jag gillar absolut att åka tåg! Men jag måste ju säga att det förlorar lite av sin charm när man åker varje dag så länge.
Men bortsätt från strulet så är själva tågresorna trevliga.