tisdag 12 augusti 2008

Tankar på och om tåg.

Sitter, som vanligt, på tåget. Vet att jag inte skriver så ofta som jag brukade och att det är väldigt mycket tåg just nu, men det är vad som figurerar i mitt huvud stora delar av tiden!

Just nu håller Banverket på med banarbete i Nyköping och på grund av det tar mitt morgontåg vägen via Katrineholm istället. Så långt är väl allt ok, men vad jag inte förstår är varför vi måste stå stilla 20 minuter i Norrköping??? Kunde inte tåget åka 20 min senare från Linköping istället??

Igår skulle jag göra några ärenden på stan så jag gick lite tidigare från jobbet. När jag var klar insåg jag att jag skulle hinna med ett tidigare tåg! Det var i och för sig ett vanligt Inter City, men jag behövde inte sitta och vänta på centralen på nästa tåg och detta skulle vara framme 20 minuter innan mitt vanliga.
Jag hoppade på och placerade mig i en skön fåtölj i 1:a klass!

Problemen började redan i Flemingsberg, där tåget inte skulle ha stannat, men gjorde det på grund av signalfel. Sedan rullade det ömsom snabbt, ömsom sakta och stod stilla i perioder.
Jag satt och jobbade så jag tänkte inte på hur lång tid det tog förrän vi rullade in på Norrköpings station. Då insåg jag att vi var väldigt sena och att jag inte hade en chans att hinna med bussen.

Vi rullade in i Linköping 3 minuter efter att bussen hade gått, så det vara bara att snällt vänta 27 minuter på nästa buss.
Min enda tröst i det läget var att spåren är så fulla av tåg som åker på dem så att X2000 inte kunde passera och kom därför oxå sent. Alltså kändes det bättre att sitta på ett tåg och jobba hela vägen, än att först sitta på centralen och vänta i 35 min och sedan missa bussen.

En annan fördel med alla dessa förseningar är att mina arbetsdagar blir längre, så jag får en massa flex att ta ut! Om jag hade fått välja så hade jag kommit hem tidigare varje dag, men nu får jag inte det så då kan jag vara ledig lite istället, är just nu uppe i två dagar!

Man måste försöka hitta det positiva i allt SJ-elände! :-)

Inga kommentarer: