onsdag 27 augusti 2008

Vaccinationspyssel

Idag känner jag mig mycket bättre och det är trevligt!
Jag har ägnat dagen åt att vila och att ring en väldig massa samtal.

De senaste veckorna har jag lagt ner en massa tid på att leta efter och fundera på vart jag har lagt mitt vaccinationskort. Det är ett gult, fint kort som vaccinations-centralerna skriver ner vad de har gett en för vaccin.

Av olika anledningar är jag i behov av att veta vad jag har fått för vaccinationer och jag trodde att jag visste vart mitt kort var. Icke sa nicke, det finns inte någonstans, vilket är väldigt irriterande eftersom jag är duktig på att hålla reda på mina papper.
Kvar fanns nu att kontakta de tre ställen jag vet att vaccinerat mig på.

Det första är Huddinge sjukhus, nuvarande Karolinska universitetssjukhuset, infektions kliniken. Eftersom de inte vaccinerar längre och det var väldigt länge sedan jag var där, så ringde jag Centrala arkivet och frågade om min journal. De kunde inte hjälpa mig direkt, dit ringer man om man vill begära ut en kopia av journalen, men jag fick numret till infektionskliniken och ringde dit.
Där svarade en väldigt trevlig kvinna som genast gick och tittade om hon kunde hitta mina papper. Efter en stund kom hon tillbaka och kostaterade att det nog kunde ta tid eftersom de håller på att bygga om, men hon lovade att höra av sig så fort hon hittat dem. Det lät som om det kunde ta veckor, men jag var ändå glad över att jag så småningsom skulle få veta.

Dags att ringa Wasa Vaccination. Där lyckades jag inte få fram något bra nummer, så jag bestämde mig för att kila in dit på lunchen imorgon, jobbar ju ett kvarter därifrån.

Det tredje stället är Universitetssjukhust i Umeå. Jag var ganska säker på att jag bara tagit en spruta där, men eftersom jag vill vara helt säker ringde jag deras infektionsklinik.
När man ringer dit får an en tid som de ringer upp, så det var bara att vänta.
En trevlig sköterska ringde upp, men hon kunde inte hjälpa mig eftersom de började med datoriserade journaler först 2001, jag var där 2000.
Fick återigen ett nytt nummer, denna gång till sekreteraren på infektionsklinikens arkiv. När jag väl fick tag på henne så tog det bara 2 minuter för henne att bekräfta att jag bara tagit en spruta där och jag fick exakt datum för denna.

Strax efter jag lagt på luren så ringde mobilen och det var från Huddinge.
Eftersom de har slutat med vaccinationer på infektionskliniken, förutom vid extrema fall, hänvisar de istället till Wasa Vaccination! I och med detta så har de skickat över alla vaccinations journaler till dem!

Efter alla samtal så visar det sig att det räcker med att kontakta Wasa och där ska alla mina uppgifter finnas! :-)

Imorgon ska jag alltså knata till Wasa vaccination och förhoppningsvis få all information jag behöver!

3 kommentarer:

Hans Persson sa...

Och så fort du kommer hem med den informationen så kommer du att hitta ditt vaccinationskort...

Anonym sa...

tur att du var hemma, hur gör man om man jobbar samtidigt?

Maria sa...

Självklart är det så att jag kommer att hitta mitt gamla vaccinationskort. Men nu har jag fått ett nytt fint som faktiskt är helt fortfarande, så jag hoppas de för över mina uppgifter i det!

Jag har ingen aning om hur man ska göra om man jobbar, men det var lite därför jag tipsade om att om man har vaccinerat sig på Huddinge sjukhus, kontakta Wasa Vaccination för uppgifter!