lördag 2 augusti 2008

Zamba på äventyr!

I torsdags kom jag hem sent från jobbet igen eftersom X2000 kom 20 min sent till Linköping....
Väl hemma orkade jag inte ta en promenad direkt med Zamba, men eftersom hon hade bråttom ut så fick hon komma ut på baksidan en stund medan Magnus och jag satt bredvid och pratade om dagen.

Plötsligt kom en annan katt smygande i buskarna, men det tog en stund innan Zamba såg den. När hon väl gjorde det så blev hon genast några nummer större och smög först sakta mot busken. Plötsligt gjorde hon ett utfall,varpå selen gick upp och hon sprang iväg efter den andra katten......

Jag tog en promenad runt i området och ropade lite på henne, men hon var som bortblåst. Magnus stannade hemma, med alla dörrar öppna och spanande efter henne.

Många av våra grannar i området har träffat på Zamba och mig på våra kvällspromenader och är så glada över att hon inte springer runt och stör, som alla andra katter i området. Därför var det många som nu engagerade sig i fallet när de såg mig utan Zamba, men ingen hade sett henne.

När jag hade gett upp letandet och konstaterat att det är bättre att vänta på henne hemma, så såg Magnus henne plötsligt en bit bort på gatan på framsidan.
Nu blev det aktivitet bland grannarna, väldigt snällt, men inte helt rätt i Zambas fall eftersom hon är väldigt skygg. Hon tog istället en liten omväg till baksidan, där jag mötte upp henne och pratade vänligt med henne tills jag fick tag på henne.

Jag pratade naturligtvis vänligt med henne även när vi kommit in, klappade henne, gav henne godis och gullade för att hon skulle tycka att det var trevligt att komma hem.

Hon verkade först lite chockad över att ha varit på promenad själv, men nu är hon faktiskt lite mer kaxig och målmedveten när vi är ute och går.
Första promenaden dagen efter så verkade det som hon ville visa mig vart hon hade varit, för flera gånger ville hon snedda över tomter och blev väldigt sur när jag sa att vi inte fick gå där.

Fredag eftermiddag, efter jobbet, införskaffade vi en ny sele med lite hårdare knäppen och lite annat format. Den ska föhoppingsvis vara svårare att ta sig ur!
(Tyvärr mamma, det blev en röd denna gång med, den rosa vi hade sett var inte alls säker.)
Och vi har varit ute med den på ett par gånger och börjar få rutin på att sätta på den lite smidigt.

Zamba har varit på äventyr och vi har fått bekräftat att hon hittar "hem"!

4 kommentarer:

Magnus Runesson sa...

Men den nya selen har fina möss på sig.

Maria sa...

Ja, jag vet att det var du som valde! ;-)
Zamba verkar gilla den!

Anonym sa...

ja, ja vad gör hon inte för att få en ny sele. det är klart hon gillar den om magnus valde.

Maria sa...

Självklart, hon struttar verkligen runt i den, med reflexer och allt! :-)