måndag 27 oktober 2008

Så var vi på väg!

Klocka ringde redan 04:10, vilket vi upptäckte var lite för tidigt, det hade räckt att kliva upp 04:30.
Vi flög KLM från Linköping till Amsterdam. Planet var inte fullt så det fanns gott om utrymme. Efter en smörgås och kaffe så somnade jag sött och sov större delen av den korta resan.

I Amsterdam hann vi köpa lite vatten och te innan det var dags för flyget till Cape Town. Vattnet blev för övrigt förslutet i en påse som vi sedan bröt upp på planet så vi kunde dricka det!

Denna flygresa tog i runda slängar 11 timmar. Det låter kanske länge och visst kändes det i kroppen efteråt, men jag måste säga att det gick ganska smidigt.
Det fanns, förhållandevis, gott utrymme. Alla hade en egen skärm så man kunde titta på film, tv eller spela spel och maten var god. Servicen med vatten och annat att dricka var toppen, något som är viktigt för så långa flygningar.

Magnus och jag tävlade i Tetris och jag såg några avsnitt av tv-serier , 2 hela filmer och en som jag inte hann se slutet på. :-(
Vi satt längst bak i planet och det var smidigt att resa sig för att stå upp en stund och kika ut genom ett fönster, gå på toa eller hämta något att dricka.
I fortsättigen ska jag undersöka om det går att flyga dagflyg när jag ska ut och resa!

21:30 landade vi i Cape Town!
Vi stog enn timme i kö för att komma igenom passkontrollen. Det verkade som om vi var sista plan ner för kvällen och jag skulle inte vilja veta hur lång tid det skulle tagit om det landat fler plan samtidigt.....
Väskorna låg naturligtvis på bandet när vi kom ut, så det var bara att ta dem och knata vidare.

Vi tog en shuttle till hotellet, det tog max 5 minuter. Det var dock lite strul att hitta den först eftersom hela flygplatsen byggs ut för 2010.
Vet inte du heller vad 2010 betyder? Efter att ha spenderat 3 veckor i södra Afrika så vet man att när någon pratar 2010 så syftar man på Fotbolls VM 2010 i Sydafrika. Åter till vår resa.

När vi kommit till hotellet var det bara att checka in, gå till rummet och stupa i säng!

Inga kommentarer: