måndag 27 oktober 2008

Table mountain here we come.... eller?

Efter en lång resa och god natt sömn så hade jag siktet inställt på frukost. Magnus å andra sidan kikade åt lite alla håll och kanter och såg att frukostmatsalen hade en underbar utsikt över Table mountain!

Det var en väldigt klar dag så vi bestämde att vi skulle åka direkt dit, efter att vi checkat in på det B&B vi skulle sova i Cape Town.

Efter frukosten tog vi oss tillbaka till flygplatsen för att hämta ut hyrbilen. När vi kom dit så såg vi att det gick att köpa kontantkort till mobilen, vatten och få tag på lite kartor, så det fixade vi innan vi hämtade bilen.
Magnus körde på "fel sida" för första gången i sitt liv och det gick alldeles utmärkt! :-)

Med karta och vägbeskrivning så tog vi oss till vårt B&B, Almasi B&B i Sea Point. Ett gamalt Viktorianskt hus med mycket charm och underbar personal! Vi fick checka in direkt och de ordnade med en kopp kaffe och te.

Vi packade ihop karta och vatten och begav oss iväg för att besöka Table mountain!
När vi kom upp och åkte förbi kassorna där man köper biljetter tyckte jag att det såg misstänkt stängt ut. Och mycket riktigt, det blåste för mycket och alltså var linbanan upp stängd för dagen.

Bilden föreställer Table mountain från sidan och tittar man noga kan man se den tomma linan upp på berget.

Ingen panik, vi hade fler dagar att spela med, så vi tog oss stället till V&A Waterfront! Det är en plats vid vattnet som är full med butiker, resturanger och gamla byggnader. Där har man att göra i flera dagar, det är otroligt stort.

Vi började med att äta lunch på Fisherman’s Choice och gick sedan till Two Oceans Aquarium. Här finns det fiskar och andra djur från både Atlanten och Indiska oceanen, väldigt intressant!Förutom fiskar och monster-krabbor så finns det några pingviner och en intressant grodutställning!

Akvariet är lagom stort och det finns något för alla åldrar, helt klart värt ett besök om man har vägarna förbi.

Så var det dags för lite shopping! Det blev en hatt till Magnus, en bok om däggdjur i södra Afrika och lite snax.

Efter shoppingrundan var vi båda lagom trötta för att åka hem och göra kväll, efter en väldigt trevlig första dag i Cape Town!