torsdag 30 oktober 2008

Vinterväder och museum!

Det var mulet, regn och kallt när vi vaknade, vår värdinna konstaterade att det var typiskt vinterväder. Dagens frukost var, frutom frukt, daddel och linfrö muffins och kycklingkorv.

Vi hade pratat om att åka till Robben Island och bestämde oss för att göra det trots vädret. Det visade sig dock vara fullt på alla turer under dagen, så vi köpte biljetter till fredagen istället och gick till ett inomhus fik för att värma oss lite.

Efter fikat tog vi bilen till centrum i Cape Town för att gå på Iziko, South African museum. Det är en blandning av historiskt och naturhistoriskt museum, som på senare år fått kritik eftersom man blandat djur och historia om olika folkgrupper. De håller på att arbeta med att förnya sina utställningar och museet håller på att bli riktigt intressant.
Något som kändes riktigt märkligt var att den uppstoppade noshörningen saknade sina horn, det var bara två hål. Hornen stals från den uppstoppade noshörningen genom att någon slog sönder montern den stod i och ryckte loss dem. Jakten på norhörningshorn är för mig helt absurd!

När vi var klara på museet så åkte vi tillbaka till Waterfront för att äta lunch. Magnus valde en stek och jag fastnade för något på menyn som kallades "Chicken in trouble". När de kom med min maträtt insåg jag att det var jag som hamnat in trouble. Det var nämligen en hel grillad kyckling på ett spett!
Som tur var fick jag hjälp att äta upp kycklingen och det var otroligt gott!

Vi spenderade resten av eftermiddagen med att strosa runt i Waterfront och handla kläder och souvenirer.

Under eftermiddagen blev vädret bättre så vi fick se Table mountain med en Table cloth!

Inga kommentarer: