onsdag 5 november 2008

Om våra dagar i Kruger!

Vår första natt i Kruger gick alldeles utmärkt! När vi bokade hade vi hoppats på att få bo i tält men det blev en hydda istället. Tälten är utrustade med sängar, badrum och annat man kan tänkas behöva, men det får bli nästa gång.

Hyddan var ingen hydda i den bemärkelse vi trodde, runt hus av lera. Det var ett litet "radhus" med en liten altan. Det fanns kylskåp, men toalett och dusch låg i ett hus strax bakom. Trots att Kruger är riskområde för malaria så fanns det inget nät över sängen, alla fönster var dock utrustade med nät!
Tror att vi såg två myggor under hela vår vistelse, men så var det ju vår.

Lower Sabi är en lagom stor camp. Det finns allt man kan tänkas behöva i form av butik, resturanger, pool och en terass där man kan titta ut över floden för att se djur. Man kan boka och åka på morgon och eftermiddags/ kvälls gamedrive. Eller boka in en morning-walk med guide.
Själva campen är inhägnad, men vilda djur tar sig ändå in, speciellt babianer och andra apor. Självklart ska man akta sig för ormar och spindlar, så man behöver ha något på fötterna och en ficklampa när man är ute i mörkret.

Den första morgonen ringde klockan 04:10. Vi hade bokat in en morning game drive och skulle samlas 04:45 vid bilen. Vi var en grupp på 10 personer som samlades på den mörka parkeringplatsen och tog plats i bilen medan vår guide/chaufför pratade lite om uppläget för den 3 timmar långa turen och vilka regler som gäller när man är ute.
Man sitter i en öppen bil och denna morgon var det ganska kallt att åka i en öppen bil, trots att vi inte åkte snabbare än 50 km/h.

Första timmen fick vi se en fantastisk soluppgång och en del stora fåglar, mest gamar, som satt i trädtopparna för att värma sig i solen och vänta på den varma vindarna.
Andra timmen fick vi se katter! Självklart menar jag lejon! En flock med 4-6 honom och 2 stora hannar som passerade alldeles förbi bilen, vi vågade knappt andas.
Tredje timmen såg vi elefanter, mer fåglar och flera olika bockar.
En helt okej game drive om man tänker på vad vi fick se. Det finns alltid för och nackdelar med att åka på en game drive med guide. TIll fördelarna hör att guiden ska känna till området och ha kunskap om djurens revir och vanor. Till nackdelar hör att man är flera och att alla inte har samma intresse för de olika djuren, samt att de ibland kommer ivägen när man ska fotografera.Runt klockan 8 var vi tillbaka på campen och gick då för att äta en ordentlig frukost. Efter frukosten gick vi och la oss för att sova en timme så att vi skulle orka med resten av dagen.

När man har sovit är det skönt att ta sig en simtur i poolen, så det gjorde vi! Lagom stor pool med lagom många människor, men det bästa med poolen var att man alltid kan hitta skugga! En dusch och lunch senare satte vi oss i vår egen bil för att själva åka ut i parken och spana efter djur, vi lyckades ganska bra: elefanter, lejon med unge, kudu och en väldig massa impala.

Vi stannade och fikade vid ett cafe/picnic plats och där hade vi turen att se en grupp elefanter med unge på andra sidan floden, mycket trevligt fika!
På samma plats fick vi också möjlighet att titta på babianer, en Vervet Monkey och fladdermöss på nära håll. Babianerna håller till här för att sno mat, skulle tro att vervet monkey är ute i samma ärende och fladdermössen verkade bo på damtoaletten.

Dag 2 i Kruger tog vi lite sovmorgon och gav oss ut själva vid kl 7. Vi åkte runt och spanade efter djur och såg bland annat elefanter, kudu, impala, noshörning, babianer, giraffer och en massa olika fåglar.

Vi stanade och åt lunch vid en annan camp, Skukusa Restcamp, som är större än Lower Sabi. Här bor det Fruit Bats och man bedriver forskning på dem.

Vi var tillbaka "hemma" vid 15-tiden, tog ett dopp i poolen och åkte ut en kort sväng igen, men denna gång stannade vi fem minuter från grinden till Lower Sabi vid Sunset damm för att titta på solnedgången, flodhästar, babianer och fåglar.

Resturangen på Lower Sabi var kanon! En buffé med förrätt, soppa, sallad, varmrätt, efterrätt och kaffe som smakade lika bra båda kvällarna. Servicen var topp och vinkällaren helt ok!

Den tredje morgonen var det dags för oss att packa ihop och checka ut. Vi började med en kort game drive för att se om vi kunde se någon leopard, de ända av de Big Five vi inte ännu hade sett. Tyvärr var vi tvugna att ge upp.
Vi åt frukost och lämnade nyckeln innan vi tog en annan väg ut genom parken och såg flera djur under vår resa.
Tidigt på eftermiddagen lämnade vi Kruger via Malelane Gate.

Var vi tog vägen sen, det ska jag skriva om i nästa blogg! :-)