söndag 18 januari 2009

Skön söndag!

Det bet visst i kinderna idag också, även fast det var varmare ute än igår.

I morse kände jag suget att skriva ett bloginlägg om källkritik, eller snarare att människor läser texter, fiction eller fakta, utan att fundera källkritiskt. Ja, eller tittar på nyheter och annat på TV och sväljer allt med hull och hår.
Detta inspirerades av att jag såg en intervju med Liza Marklund om hela Gömda-cirkusen.

Men jag känner inte att jag har lust att engagera mig i det nu, kan bara konstatera att det inte är första gången folk hakar upp sig på saker de läser i böcker, det finns ju de som släktforskat och kommit fram till att de är släkt med Arn.....

Jag tror jag ska ägna resten av eftermiddagen att äta semla och läsa bok.
Håller på med en av Herman Lindqvist, där kan man snacka om källkritik och en nypa salt! Jag väljer dock att läsa hans böcker som underhållning med en gnutta historisk sanning!

Inga kommentarer: