måndag 16 mars 2009

På kurs i mjukisbyxor!

Förra året jobbade jag 6 månader på ett fackförbund i Stockholm. Det var ett helt okej jobb, men ett litet problem var att jag faktiskt inte var medlem i just det förbundet. Snarare förhåller det sig så att jag är medlem i ett konkurrerande förbund och hade inga planer på att byta för en tidsbegränsad anställning.

Detta jobba var väldigt lärorikt och jag fick med mig en massa kunskap som är toppen när man har ett jobb, eller sitter på intervju och ska löneförhandla.

Nu när jag är "mellan jobb" så tänkte jag att det kunde vara bra att läsa mig mer om det förbud jag faktiskt är medlem i. Och när förra medlemstidningen kom ut så annonserades det att man, som medlem, kan gå en facklig grundkurs på nätet och den nappade jag på.

Jag anmälde mig förra veckan och fick lösenord så jag kunde logga in och kika runt lite. Måste säga att nätburna kurser har förändrats en hel del sedan jag pluggade på universitet för några år sedan!

Idag gjorde jag slag i saken och började min grundkurs. Och jag kan inte annat än att säga att den är väldigt nyttig och att jag är otroligt glad över allt jag lärde under min 6 månadesr anställning. Det är många begrepp och lagar att hålla reda på, men som sagt väldigt nyttigt att veta att de finns och var man ska leta, tycker jag i alla fall!

Med detta sagt så vill jag poängtera att att medlemskap är helt frivilligt och upp till var och en.

Inga kommentarer: