torsdag 23 april 2009

Forts Varmt i Botswana!

När vi kom till Botswana fick vi en överraskning! Vi skulle sova en natt i en hydda i Mokolodi, en park som ligger strax utanför Gabarone.
Så efter att vi handlat och packat ihop oss hemma var det dags att åka till Mokolodi.

Vi bodde i en stuga som ligger så att den har utsikt mot ett vattenhål! Packade upp mat, dricka och våra saker, sedan gjorde vi oss hemmastadda i skuggan på altanen med kikare och hoppades få se djur.

Vi hade inte suttit många minuter innan en noshörning kom traskande mot vattenhålet. Vi hade sådan otrolig tur att han inte bara gjorde en kort drick paus, noshöringen stannade på den öppna platsen vi vattenhålet och betade. När han var mätt så var det dags för gyttjebad!
Norhörningar verkar ta det där med badandet på allvar, för den rullade sig ordentligt och länge!
Vi satt tysta och stilla i säkert 1½ timme och tittade på noshörningen, det var helt fantastiskt!
Strax efter att den hade spatserat iväg kom kusin R, han skulle spendera kvällen med oss.

Under resten av eftermiddagen och kvällen, innan det blev mörkt, såg vi Babianer, Gemsbock, Zebra och Impala.

Lite senare dök det upp fler vänner och en till kusin och vi grillade och umgicks!

Jag vakade av babiantjatter tidigt på morgonen. Låg en stund och funderade på vad man gör om babianerna kommer och knackar på, men gick sedan upp och tassade ut på altanen.
Jag kunde höra babianerna, men såg bara Verved monkeys.

Vi tillbringade förmiddagen i skuggan på altanen, det är jobbigt att smyga när man lagar frukost och äter den. Men vad gör man inte för att inte störa djuren.
Så hade vi tur med djuren också: Kudu, heartebeast, Impala, och en väldig massa fåglar.

Efter frukost kom en giraff och drack vatten. Det är intressant att se, för de har väldigt långt ner till marken.
Vi packade ihop oss och tog en tur genom parken innan vi åkte hem, Det var inte allt för mycket djur ute och traskade, men vi lyckades se Eland, som är en väldigt skygg bock.

Vistelsen i Mokolodi var en av resans höjdpunkter! Det var helt fantastiskt att sitta på altanen och titta på djuren. Maten och sällskapet förhöjde upplevelsen ännu mer!

Sista kvällen i Gabarone blev lite mer spännande än vad vi hade räknat med.
Vi skulle ut och äta middag med kusinerna och de hade bokat bord på en speciell restaurang. Precis när vi skulle åka iväg blev det strömavbrott. Och det visade sig att den delen där resturangen låg var helt mörklagd. Inne på resturangen försökte man hålla modet uppe genom att tända ljus och så, men ingen kunde svara på när de skulle kunna laga mat igen.

Vi åkte iväg till Bull & Bush Pub för att se om de hade ström och det hade de! Inte den finaste resturangen i stan, men de har toppen god mat så det är väl värt ett besök!
Ett bra avslut på vår vistelse i Gabarone!